Fangstsertifikater og kvantumskontroll i den norske portalen ved eksport til EU – veileder for norske eksportører
I 2023 vedtok EU endringer i regelverket som gjelder kravene til fangstdokumentasjonen. Disse endringene gjelder fra 10. januar 2026.
Det legges opp til en prosess der systemet i første omgang tas i bruk som en frivillig forsøksordning
Det norske fangstsertifikatet er basert på sluttsedler og landingssedler fra de 5 salgslagene som omsetter norsk villfanget fisk. Eksportørene har ansvar for å kunne dokumentere hvilke landinger fisken i hvert vareparti som eksporteres stammer fra, med referanse til sluttsedlene som er benyttet, jf. forskrift om fangstsertifikat mv. § 4.
For å styrke kontrollen og hindre misbruk av systemet er det utviklet en pilot for kvantumskontroll i CC-portalen. I den forbindelse ønsker vi at eksportnæringen tester pilotsystemet og melder tilbake om hvordan dette fungerer, og om endringsbehov. Vi ønsker blant annet å utvikle hjelpesystemer der kvantum fra sluttsedlene kan reserveres fra kjøper til selger gjennom verdikjeden.
I første omgang tas piloten i bruk som en frivillig forsøksordning. Det vil si at det vil være opp til den enkelte eksportør om de ønsker å ta i bruk ordningen. Videre er det etablert en arbeidsgruppe for kvalitetssikring av fangstsertifikat, med deltakelse fra næringen.
Oppdatert tolltariffkoder for fisk og fiskeprodukter til EU 2025
Norway has notified following authorities to the Commision in accordance with Article 20(1) of the IUU Regulation.
EU/GB utvider kravet om Pre-landing og Prior Notification til fartøy som anløper havn uten fisk om bord. Fartøyene må sende Pre-landing og Prior Notification 4 timer før anløp havn.
Oppdatert tolltariffkoder for fisk og fiskeprodukter til EU 2024
Eksport av makrell til Asia vil generere ett Japansk format på fangst sertifikatet. 3. lands fisk landet i Norge som eksporteres direkte til Japan få Japansk format på lager- og produsent erklæringer.
Import land skjerper inn praksis med Rubrikk 11 - Import Declaration og Rubrikk 10 Transport detaljer som ofte fylles med informasjon som ikke er tilstrekkelig